Eiropas Savienība / Personalizētā transporta plānošana / Studenti brauktu ar velosipēdu, ja...
Studenti brauktu ar velosipēdiem, ja būtu drošas novietnes
Latvijas augstskolu studenti vēlētos ikdienas gaitās vairāk izmantot velosipēdu, taču viņus attur drošu velonovietņu trūkumus pie mācību iestādes, veikaliem un citiem objektiem. To vai nu vienkārši nav, vai arī novietnes ir par mazu, tādēļ ilgtspējīgas pārvietošanās pilsētā nodrošināšanā lielāku pienesumu jādod arī augstskolām, kultūras iestādēm un tirdzniecības vietām. Šādas atziņas izriet no PTP-Cycle jeb personalizētās ceļojumu plānošanas velobraucējiem projekta ietvaros veiktās studentu aptaujas.
PTP-Cycle Rīgā un piecās citās Eiropas pilsētās norisinās jau ilgāk nekā pusgadu. Tā ietvaros mikrorajonu iedzīvotāju un augstskolu studentu vidū tiek popularizēta pārvietošanās ar velosipēdu. Rīgā izvēlētā pilotprojekta zona ir Teika, Jugla un apkaimes veloceļa „Centrs- Berģi” tuvumā. Projekta īstenotāji paviesojušies vairākās Rīgas mācību iestādēs un sarunās ar jauniešiem noskaidrojuši viņu skatījumu uz divriteņa izmantošanu ikdienas gaitās pilsētā.
Lai arī liela daļa studentu uzskata, ka braukt ar riteni ir stilīgi un videi draudzīgi, jo īpaši Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmijas sporta vadības un Biznesa augstskolas Turība komunikācijas studiju programmu studenti, līdz reālai pedāļu mīšanai tikuši tikai nepilni 10 procenti respondentu. Iemesli ir visdažādākie – drošu velonovietņu trūkums pie augstskolas, veikaliem un citiem objektiem, mazattīstīts veloceliņu tīkls, bailes no zagļiem, arī šķietamas neērtības mainīgu laika apstākļu dēļ. Tādēļ pat daudzi no tiem studentiem, kuriem ir velosipēds – tādu ir 67,6%, ikdienā brauc ar sabiedrisko transportu. Pavisam sabiedriskā transporta pakalpojumus izmanto 85,3% studējošo jauniešu.
Lai arī pie skolām ir drošas velo novietnes, divas trešdaļas respondentu uzsver, ka to skaits ir nepietiekams. Mākslas akadēmijas, Banku augstskolas, Alberta koledžas, LSPA un citu augstskolu studenti sūdzas, ka tieši novietņu trūkums attur viņus no braukšanas ar velosipēdu. Daži studenti pat lūdza PTP-Cycle projekta dalībniekus panākt, lai tiktu iekārtotas novietnes.
Zīmīgi, ka jauno finansistu vidū braukšana ar automašīnu joprojām tiek uzskatīta par statusa apliecinājumu un jauniešiem tas šķiet stilīgi. Ne velti tieši Banku augstskolā ir lielākās studentu īpatsvars, kuri ikdienā pārvietojas ar personīgo auto. No visiem aptaujātajiem jauniešiem katru dienu uz mācību iestādi automašīnā brauc vien 4,8% respondentu, savukārt 34,5% ir pieejama automašīna, taču nokļūšanai augstskolā viņi izmanto citu pārvietošanās veidu.
PTP-Cycle ir no Londonas aizgūts vērienīgs projekts, kura mērķis ir mudināt rīdziniekus ikdienā vairāk pārvietoties ar velosipēdu, kājām vai sabiedrisko transportu. Personalizētās ceļojumu plānošanas riteņbraucējiem metode Lielbritānijā sekmīgi tiek izmantota kopš 2003.gada, panākot velosipēda izmantošanas pieaugumu par 10 līdz 15% un samazinot vieglo automašīnu izmantošanu par 10 - 12%